Monday 8 April 2013

Uke 14 i frokoster / Week 14 in Breakfasts

Forrige uke fløy virkelig av gårde! For å jobbe med boken har jeg kuttet litt ned på bildene denne gang. Jeg lover å gjengjelde det senere.

Last week really flew away! To work on my book I've had to post a fewer photos these days. I promise to make it up to you.


Ukens første stopp var litt utenfor allfarvei, et besøk til Påskeøya siden det var andre påskedag. Jeg gjenskapte Ahu Nau Nau, som er en godt holdt samling statuer (moai) på den chilenske øya. Valget av ingredienser, egg og søtpotet, var inspirert av lokale tradisjoner.

The first stop of the week was a bit out of the way, a visit to Easter island as it was 2nd Easter day. I recreated the Ahu Nau Nau, which is a well-preserved collection of statues (moai) on the Chilean island. The choice of ingredients, eggs and sweet potato, was inspired by the local traditions.


Jeg laget Charlie Brown (Baltus Brun) av brunost simpelten fordi jeg ønsket å bruke opp osten og synes det var en fin kobling. Pluss at jeg liker Knøttene godt. Det er vel egentlig alt som skal til. 

I made Charlie Brown out of brown cheese simply because I wanted to use the leftover cheese and thought it was a nice connection to make. Plus I really like Peanuts. That's all it takes. 

Andrew Wyeth. Christina's World. 1948.
Den amerikanske maleren Andrew Wyeth (1917 - 2009) brukte visstnok måneder på å male gresset i hans kjente bilde "Christina's verden". Kvinnen på bildet var poliorammede Christina Olson, selv om Wyeth's kone Betsy posterte for overkroppen. Det var en real utfordring å finne en ingrediens med riktig rosafarge for å lage dette, men jeg falt til slutt ned på frysetørret jordbær. Det gav riktig skinn og var ganske lett å forme.

The American artist Andrew Wyeth (1917 - 2009) reputedly spent months painting the grass in his famous painting "Christina's World". The woman herself was the polio paralyzed Christina Olson, although Wyeth's wife Betsy posed for the torso. It was a real challenge to find an ingredient with the right pink hue to make this, I did at last choose freeze dried strawberry. This gave the right nuance and was pretty easy to shape. 

Helt sist serverte jeg dere våren på en skive! Fetaost, redikker og sukkererter er en deilig kombo. Enda bedre med litt balsamikoeddik på toppen også. Instrukser kan finnes på godt.no, der jeg har fast ukentlig spalte fremover. Så får vi håpe våren slår ut i full blomst snart.

To top the week off, I offered you spring on toast! Feta cheese, radishes and sugar snaps are a delicious combo. Even better with a drizzle of thick balsamico glaze on top too.  Let's hope real Spring blooms soon!

Love, 
Ida 

1 comment:

  1. I love your work! Food art is a great way to get children involved with fruits and vegetables.

    www.myfruitandvegetablefriends.co.uk

    ReplyDelete